Związek Nauczycielstwa Polskiego
Oddział Międzygminny Racibórz

Edukacja włączająca – kolejny pomysł MEiN

24 lutego 2021

Związek Nauczycielstwa Polskiego mocno zaangażował się w tematykę dotyczącą wprowadzania nowej reformy przez Rząd dotyczącej Edukacji Włączającej.

Zamysłem reformy jest wprowadzenie równego dostępu do szkół ogólnodostępnych, ponieważ każda osoba ucząca się powinna zdobywać wiedzę z rówieśnikami w szkole najbliższej miejscowości zamieszkania. Wszyscy uczniowie powinni korzystać z podstawy programowej kształcenia ogólnego, a programy nauczania powinny być tak opracowane, aby mogła z nich korzystać jak największa grupa uczniów bez konieczności ich modyfikacji, czy dostosowań.

W zamyśle koncepcyjnym pojawiło się wiele nowych tworów, poczynając od instytucji a kończąc na kreowaniu nowych stanowisk. Niestety brakuje w tych dokumentach konkretnych rozwiązań dotyczących m.in. regulacji finansowych, sposobu zatrudnienia pracowników zajmujących nowe stanowiska pracy, sposobu przeprowadzania diagnozy uczniów, brak informacji o liczbie uczniów w oddziale, co się stanie z pracownikami PPP, co ze szkołami specjalnymi. Pytań jest wiele w przeciwieństwie do opracowań koncepcji EW. Poniżej zamieszczamy stanowisko Prezydium ZG ZNP.

Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego z dnia 22 lutego 2021 roku w sprawie projektu „Edukacja dla wszystkich”

Prezydium Zarządu Głównego ZNP po zapoznaniu się z dokumentem Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się i wysłuchaniu opinii środowiska nauczycielskiego podczas licznych spotkań, domaga się wstrzymania prac nad tym projektem. Uwzględniając zastrzeżenia wniesione przez nauczycieli praktyków, rodziców i partnerów społecznych należy ponownie poddać proponowane rozwiązania szerokim konsultacjom społecznym.

Projektowane zmiany w opinii środowiska nauczycielskiego są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój spowodowany troską o rozwój i warunki kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Rosną również obawy związane z możliwością utraty przez nauczycieli uprawnień wynikających z ustawy Karta Nauczyciela. Niekorzystne zmiany w zakresie statusu zawodowego nauczycieli nie są akceptowane przez Związek Nauczycielstwa Polskiego jako reprezentanta środowiska nauczycielskiego.

Utrzymujący się stan zagrożenia epidemicznego to okres niesprzyjający wdrażaniu tak poważnej zmiany w oświacie, dotyczącej wszystkich uczestników procesu kształcenia, zarówno dzieci i młodzieży, ich rodziców, jak też nauczycieli.

W tym trudnym dla wszystkich czasie należy z wielką wrażliwością rozważyć zasadność poszczególnych rozwiązań i postawić pytanie – czy kolejna tak poważna zmiana systemowa powinna obecnie mieć miejsce, zwłaszcza w sytuacji braku odpowiednich nakładów finansowych niezbędnych do modyfikacji infrastruktury szkolnej i znaczącego zwiększenia stanu zatrudnienia w oświacie.

Ponadto należy mieć na uwadze, że niedawne zmiany strukturalne w systemie oświaty doprowadziły do znacznego pogorszenia warunków kształcenia dzieci i młodzieży (liczne klasy, dwuzmianowość, braki kadrowe), w tych warunkach nie jest możliwe właściwe zabezpieczenie potrzeb uczniów i wychowanków wymagających szczególnego wsparcia. Rządzący nie mogą po raz kolejny w nieodpowiedzialny sposób reformować oświaty. Skutki mogą być katastrofalne.

Apelujemy o rozwagę – reformy w oświacie powinny być dokonywane w atmosferze dialogu z partnerami społecznymi, organizacjami samorządowymi oraz rodzicami uczniów i wychowanków.

za Prezydium Zarządu Głównego ZNP

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP